play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
  • cover play_arrow

    OurVision FM Magyarország

EBU

Eurovision 2021 – Eddig is létezett, most az Eurovíziós Dalfesztiválon is használják: ezt jelenti az „ál-élőzés”

today2021-01-11 5

Háttér
share close

2021-ben ismét lesz Eurovíziós Dalfesztivál – ahogyan ez már több forrásból is megerősítésre került az elmúlt napokban, egy-két hétben. A kérdés továbbra is a „hogyan?”, azaz milyen feltételek mentén kerül adásba a verseny, de fél választ már kaptunk: az ABCD-forgatókönyvek közül január végén – február elején választanak, de a szervezők már 2020 novemberében bebiztosítottak minden eshetőséget, mégpedig az úgynevezett „ál-élő” (live-on-tape) felvételek készítésével. Cikkünkben bemutatjuk a műsorkészítési technikát, illetve válaszokat adunk az ezt körülölelő kérdésekre, kétségekre.

Ahogyan közeledik a 2021-es Eurovízió fő szezonja, úgy kapunk lassan válaszokat arra is, hogyan tudja garantálni az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége (EBU) azt, hogy minden résztvevő részese lehessen a versenynek. 2020 novemberében bejelentették, hogy minden műsorszolgáltatónak egy úgynevezett „live-on-tape”, azaz ál-élő felvételt kell készíteni a rendezvényre, amelyet abban az esetben használnak majd fel, ha egy versenyző nem utazhat Rotterdamba a jelenlegi járvány miatt, vagy abban a szerencsétlen eshetőségben, ha egy művésznek a helyszínen karanténba kell vonulnia.

Előzmények

2020 márciusában jelentették be, hogy a 2021-es Eurovíziós Dalfesztiválra négy (4) lehetséges forgatókönyv készül a váratlan helyzetekre. Bár szervezők nagyon remélik, hogy minden művész és küldöttség elutazhat és előadhatják produkciójukat Rotterdamban, az ál-élőben rögzített felvételek biztosítják, hogy az idén májusi körülményektől függetlenül minden ország fellépése élvezhetően kerüljön bemutatásra.

Mi(lyen) az ál-élő (live-on-tape) produkció?

Az összes résztvevő műsorszolgáltatót felkérik, hogy saját országukban rögzítsék élőben bemutatott produkciójukat. Ezt a felvételt a rendezvényre kell majd továbbítaniuk és televíziós stúdiós körülmények között kell felvenni azt megelőzően. A felvétel valós időben zajlik (ahogyan az a Dalfesztiválon is lenne), anélkül, hogy a rögzítést követően bármilyen módosítást végeznének az énekhangon vagy a felvétel bármely más részén.

Egy az Eurovíziós Dalfesztiválon használt kamerák közül - Andreas Putting (EBU) fotója
Egy az Eurovíziós Dalfesztiválon használt kamerák közül – Andreas Putting (EBU) fotója

OpenUp – a változatossághoz

Megnyílni a változatosságra – ez a házigazda közszolgálati műsorszolgáltató kreatív koncepciója az ál-élő – biztonsági, live-on-tape – felvételekhez. A szigorú formátumhoz képest a verseny teljes mértékben átfogja a 41 ország művészi szabadságát, kreativitását, ambícióit és stílusát.

A produkcióra vonatkozó irányelvek biztosítják a dalverseny igazságosságát és integritását. Az előre rögzített, ál-élő felvételeken nem lesz közönség; a felvételek egyedieknek kell lennie, és a májusi esemény előtt publikálatlanok maradnak.

A delegációk hasonló technikai lehetőségeket és dimenziókat használhatnak, mint amelyek a rotterdami színpadon elérhetőek lennének, de szabadon dönthetnek alacsonyabb gyártási opciók mellett is. Az ál-élő felvételek nem tartalmazhatnak kiterjesztett vagy virtuális valóságon (Augmented Reality) alapuló elemeket, különféle rétegeket (ovelays), konfettit, drónfelvételeket, kerülendő a víz használata, valamint a ChromaKey vagy virtuális háttér (Green Screen / Green Box) alkalmazása sem megengedett.

A rendezők közvetítőkocsija a 2018-as lisszaboni Eurovíziós Dalfesztiválon - Stijn Smulders (EBU) fotója
A rendezők közvetítőkocsija a 2018-as lisszaboni Eurovíziós Dalfesztiválon – Stijn Smulders (EBU) fotója

Így lesz tisztességes a verseny

Az Eurovíziós Dalfesztiválon általában az összes művész ugyanazon a színpadon lép fel, ugyanazon körülmények között, ugyanazzal a lehetőséggel a ragyogásra. Az ál-élő-felvételek (live-on-tape) esetében az Eurovíziós Dalfesztivál Referenciacsoportja további intézkedéseket hagyott jóvá a verseny tisztességességének garantálása érdekében.

  • A felvétel előtt minden résztvevő műsorszolgáltató találkozik a házigazda műsorszolgáltatók koordinátorával, és beküldi a felvételi munkarendet, a stúdió felépítését és a kameratervet.
  • A Delegációvezetőnek a helyszínen kell tartózkodnia a megengedett három felvétel összesen 60 perces időtartama során, és vagy egyedül vagy a megfelelő felhatalmazással rendelkező személlyel együtt meg kell hoznia a végső döntést arról, hogy melyik felvételt választják beküldésre.
  • Élő kapcsolatot kell létesítsenek a felvétel során, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál versenyigazgatója (executive supervisor), egy független szavazási megfigyelő (Ernst & Young) és a házigazda műsorszolgáltató képviselője követhesse a felvétel munkamenetét, segítséget és támogatást nyújtson, de biztosítsa is a Dalfesztivál versenyintegritását is.
  • Nem lehet beküldeni a nemzeti döntőn készített felvételt, de minden ország rögzítheti felvételét ugyanabban a stúdió-beállításban.
  • Ugyanígy nem alkalmazhatnak a televíziós társaságok korábbról felismerhető, más, létező, védett televíziós formátum által alkalmazott beállításokat és stúdióelemeket az egyediség biztosítása érdekében.

Az álélő-felvételeket (live-on-tape) március végéig – 2021-ben március 26-ig – kell eljuttatni az Eurovíziós Dalfesztivál házigazda műsorszolgáltatójához, az NPO-hoz, valamint a közreműködő NOS és AVROTROS munkatársai által alkotott szervezőcsoportnak.

A szervezők remélik, hogy az összes – vagy legalább a legtöbb – művész elutazhat Rotterdamba májusban, de az ál-élő-felvételek (live-on-tape) biztosítják, hogy előadásukat több millió néző láthassa majd az Eurovíziós Dalfesztivál műsoraiban.

További információk és előírások az ál-élő-felvételek elkészítésére vonatkozóan

Az ál-élő felvételek rögzítése esetén többnyire ugyanazokat a feltételeket biztosítja a házigazda műsorszolgáltatók, mint azt hagyományos esetben az Eurovíziós Dalfesztivál helyszínén készítenék el: a próbák száma ez esetben ugyanúgy a résztvevő műsorszolgáltatón múlik, mintha azokat az Eurovíziós helyszín által biztosított technikai próbák alkalmával, azok időintervallumaiban megszokhatták a szakemberek az elmúlt években.

Ha technikai feltételeket nézzük, ebben sem lesz különbség a rotterdami színpad felszereltségéhez képest: az otthon maradt és ál-élő-felvételeket készítő műsorszolgáltatók ugyanúgy például (nem kizárólagosan) multikamerás rendszerek, LED-es videós tartalmak, vetítéses technológiák, pirotechnikai eszközök, füst- és szélgépek, valamint további, a tiltásban nem szereplő kiegészítő eszközök segítségét is igénybe vehetik országuk felvételének elkészítése alkalmával.

Fontos, hogy az előadók és a műsorszolgáltatók felvételein nem engedélyezettek az autotune-t és más, élő énekhangot módosító eszközök használata.

Forrás: Eurovision.tv, OurVision Production
Illusztráció: Eurovision.tv

Written by: Faragó Péter György

Rate it

0%