OurVision FM Magyarország
A május vége óta tartó találgatásoknak hamarosan vége szakad: augusztus 30-án kiderül, melyik holland város rendezi meg a 2020-as Eurovíziós Dalfesztivált. Összefoglaló a helyszín kiválasztásáról és ennek hátteréről.
40 év után ismét Hollandia rendezheti az Eurovíziós Dalfesztivált, melyet 2019-ben Duncan Laurence nyert meg Arcade című dalával Tel-Avivban. A Teach-In emlékezetes, 1975-ös győzelme és az 1980-as hágai rendezés után tehát egy újabb lehetőséget kap a tengerparti ország, hogy rengeteg rajongót magához csábítson. Teheti ezt annak ellenére, hogy immár több mint 10 éve minden áprilisban fókuszba kerül a Benelux-állam: továbbra is hatalmas népszerűségnek örvend a Eurovision In Concert, amely nem csupán a legnagyobb rajongói pre-partyvá nőtte ki magát az elmúlt évtizedben; ez az Eurovízió egyfajta főpróbájának is tekinthető az ott nagyszámban megjelenő, már hivatalosan is versenyzővé kvalifikált előadók miatt. De vajon jövőre megtartják-e ezt az áprilisi rendezvényt, van-e létjogosultsága, ha amúgy is Hollandia rendez kontinensversenyt? Melyik város lehet a rendező ebben a pillanatban? Ezekre a kérdésekre is keressük a választ.
Az, hogy melyik város rendezhet Eurovíziót, rendkívül összetett kérdés. Rengeteg szempontot kell figyelembe venniük a szervezőknek: közlekedési, elszállásolási, különféle logisztikai kérdések is felmerülnek, de ahogyan azt Jon Ola Sand, az EBU élő műsorokért felelős executive supervisora korábban elmondta, még csak töredéke annak, amit láthatunk a felszínen.
Hollandia idei győzelmét követően úgy határozott, hogy a három szervező közszolgálati műsorszolgáltató, a NPO, az AVROTROS és a NOS közösen, egy pályázati rendszerű kiválasztási folyamaton keresztül dönt a rendezés jogát elnyerő városról (2020-ban is – a rendszer már jó pár éve így folyik), melynek eredményét a nyár végére, egészen pontosan augusztus 30-ra időzítették.
A rendező város és az Eurovíziós Dalfesztivál időpontja: a legeslegfontosabb két paraméter, amelynek bejelentését minden évben a verseny iránt érdeklődők a legjobban várnak a döntőt követően. De szintén ez az a két paraméter, amely szükséges egy jó rendezéshez is, ráadásul az egyik – az utóbbi – kizárja a másikat, az időpont a helyszínt. Az idei tippversenyben voltak egyértelmű indulók, de voltak érdekes javaslatok is.
Kezdjük statisztikával: elméletben elmondható, hogy kilenc város pályázott a 2020-as Eurovíziós Dalfesztivál rendezésére, ezen kívül pedig másik két település jelezte szándékát a rendezésre. Enschede és Zwolle végül nem nyújtották be pályázataikat a hivatalos versenyeztetési eljárásra: míg az előbbi finanszírozási okokat jelölt meg, addig Zwolle mindösszesen egy 5000 főnél is kisebb befogadóképességű koncertteremmel, a Ijsselhallennel rendelkeznek.
A diszkvalifikáltak másik csoportját a pályázattól visszalépők jelentik. Az első visszalépést Leeuwarden jelentette be június 16-án, a rendelkezésükre álló helyszín, a WTC Expo belmagassága és befogadóképessége (<6000 fő) miatt sem állta volna ki a próbát (érdekesség, hogy a 2000-es években itt rendezték meg a nagyszabású Domino Nap-okat). A következő kieső Hága két helyszínt is bedobott a kalapba: a Cars Jeans Stadion és Malieveld egyaránt 15000 főt tudott volna vendégül látni, ám mindkettő esetében némi barkácsolásra lett volna szükség a rendezvény idejére. Míg a stadionnál egy tető hiányzott a város pályázatához, addig Malieveld esetében egy sátorral oldották volna meg a rendezvény befogadását – a város június 27-én diszkvalifikált a történetből. Az Észak-Brabant régió is beszállt a verseny elején a kiválasztási folyamatba a Breeparkkal, ők viszont már egy közös pályázatban találták szerencséjük zálogát. De ez csupán egy ötletnek tűnt, hiszen másik öt várossal próbáltak összefogni, akik szép lassan ‘nem’-et mondtak az ötletre, így Breda július elsején visszavonulót fújt végleg.
A nagy meglepetést Amszterdam jelentette: a tavalyi versenyző Netta az adásban való trófeaátadás előtt is elkiabálta a dolgot, hiszen a főváros másképp gondolta a történetet 2020-ra. „Congratulations Netherlands! We’re coming to Amsterdam!” – kiabálta kezében a kristálytrófeával az énekesnő, azonban ez nem jött be, annak ellenére, hogy összesen 3 helyszínnel is indult a rendezésért folyó versenyben. A listán volt az 1970-es Dalfesztiválnak otthont adó Amsterdam RAI Kiállítási és Kongresszusi Központ, Europahal RAI-val, a kiugró, 55-68 000 főt befogadó Johan Cruyff Arenával, valamint az egyik legesélyesebb helyszínnel, a Ziggo Dome-mal. Viszont itt jön be a képbe az időpont mint befolyásoló tényező, hiszen májusra semelyik helyszínnek sem volt szabad kapacitása. Bár ott lett volna még az AFAS Live – ahol az elmúlt években megrendezik a Eurovision In Concertet, ám ahogyan a város polgármestere fogalmazott, „miután kidolgozták a (sátoros) koncepciót, túl komplex lett volna, hogy valódi alternatívája legyen egy, a Ziggo Dome-ban rendezett eseménynek” – már-már megvalósíthatatlannak tűnt. A versenyben így mindösszesen öt város maradt: Arnhem, Den Bosch, Maastricht, Rotterdam és Utrecht.
A hivatalosan is benyújtott pályázatok közül Arnhem (a GelreDome-mal) eredetileg Nijmegennel indult volna, Den Bosch (Brabanthallen) pedig Breda-val és Tiburggal nevezett, Utrecht pedig egy, a Jaarbeurs mellett felépítendő sátoros ötlettel állt be a sorba. Mindegyik település egy-egy kreatív kampánnyal érkezett a július 10-i rövid-listás eseményre, a három közszolgálati műsorszolgáltató viszont relatíve gyorsan, mindösszesen 5 nap alatt, július 16-án a legerősebb két pályázatot beadó két városra, Maastrichtra és Rotterdamra szűkítette a potenciális rendezővárosok listáját, akiknek rövidesen további információkat kellett szolgáltatnia a rendezésre vonatkozóan az EBU, az NPO, az AVROTROS és a NOS felé.
Július végén kiderült, hogy az utrechti pályázatot sok kritika érte a helyszín kiválasztását, a finanszírozás biztosítatlansága, valamint a megfelelő esemény-promóció hiánya miatt, Den Bosch-ot pedig szintén gazdasági okok, a rendezvény-helyszín befogadóképességének mérete, valamint a rendelkezésre álló szálláshelyek hiánya miatt esett ki a versenyből július közepén. Utóbbi esetében a 17 méteres belmagasságú csarnok nem bizonyult elégségesnek, de nem állt rendelkezésre 7000 hotel szoba sem a rendezvény ideje alatt – ha számokban szeretnék kifejezni az Eurovízió grandiózus méreteit.
A rendezési helyszín kiválasztása – a fentiek alapján is – óriási feladatot ró a koordinációért felelős műsorszolgáltatókra, ezért a döntés meghozatala további egy-másfél hónapot vesz igénybe. Bár elméletileg a végleges döntés már megszületett, a műsor lebonyolításáért felelős bizottság még egy utolsó látogatást tesz Maastrichtban és Rotterdamban, hogy az eddigi pontozásos rendszerű döntésüket tovább finomíthassák, részletesebben értékelhessék a pályázatokat.
Már nem kell sokat várni: az EBU, valamint a három televíziós csatorna információi alapján augusztus 30-án kerül bejelentésre, hogy melyik város rendezheti a 2020-as Eurovíziós Dalfesztivált, de ekkorra már körvonalazódni fognak a részletes időbeli ütemtervek is, tehát a próbák és az Eurovíziós hét eseményei is várhatóan most pénteken lesznek bedátumozva. Az NPO közszolgálati csatorna ezen a napon (augusztus 30. 11:58) egy speciális, kétperces élő műsorban jelenti majd be, hogy a Meuse folyó mely partjára utazhatunk majd 2020-ban; a műsort este 19:58-kor megismétli az NPO1-es.
Forrás: EBU, Eurovision.tv, ESCXtra, EuroVoix, Wikipedia Magyarország
Written by: Faragó Péter György
Amszterdam Arnhem AVROTROS Brabanthallen Breda Breepark Cars Jeans Stadion Den Bosch Duncan Laurence Enschede Europahal RAI Eurovision in Concert Eurovision Song Contest 2020 Eurovíziós Dalfesztivál Eurovíziós hét GelreDome Hága helyszín Hollandia időpont Johan Cruyff Arena Jon Ola Sand Leeuwarden Maastricht Malieveld Netta Nijmegen North Brabant NOS NPO Rotterdam Teach-In Tel-Aviv Tiburg Utrech WTC Expo Ziggo Dome Zwolle
Minden jog fenntartva. / All Rights Reserved.
A weboldalon megtalálható tartalmak és struktúrák szerzői jogai az OurVision Production munkatársait illetik;
ezek csak az OurVision Production külön hozzájárulásával, írásos engedélyével használhatók fel.
Copyright © 2017-[year] - Content (Television, Radio & Online) format: OurVision Production / Péter György Faragó
Az OurVision.tv weboldal üzemeltetője az OurVision Production tartalomszolgáltatója,
a Media iSoulutions - kapcsolatfelvétel / impresszum.
We use cookies
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.
A weboldal cookie-kat használ
Kedves Látogatónk! Tájékoztatunk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, honlapunk használatának folytatásával a tájékoztatásunkat tudomásul veszed.